Tur 8: Fremtidens fødevare - Tang

Undersøg fjordens tang, find ud af hvad den siger om fjordens miljø - og lav madeksperimenter over bål.

Waderspiger finder tang. Foto: Andreas B. Elkjær. INSP!

Klassetrin: 6. klasse forår
Fag: Natur/teknologi og historie. Tværfag: Dansk, madkundskab.

Lejre-skoler: Det grå kajakhus på Haldrups Grund, Hornsherredvej 222, 4070 Kirke Hyllinge

Frederikssund-skoler: Marbæk strandpark

Fjordlandskolen: Møllekrogen. Se også beskrivelse nedenfor.

Fremtidens fødevare - Tang?

Læs om turen
Tag på tur til Roskilde Fjord. Hent tang med waders, undersøg hvilken tang, som kan vokse i fjordens miljø – og diskuter om fjorden er egnet til at dyrke tang i. Arbejd innovativt med tang som fremtidens fødevare.

Fremtidens fødevarer
Er tang et bud på fremtidens fødevarer? Det undersøger eleverne på en ekspedition til Roskilde Fjord. De undersøger fjordens miljøforhold - og gætter ud fra dem på hvilke tangarter, som vil kunne vokse i det brakke vand. Så hopper de i waders og fisker tang med ketcher og hænder. Eleverne undersøger og artsbestemmer fjordens meget almindelige tangarter. De sorterer og vasker tangen. Og så smager de tang - rå og stegt - og arbejder med at finde gode opskrifter på fjordens tang. Til sidst diskuteres tang som fødevare i fremtiden - og fjorden som dyrkningsområde.

Lær med hele kroppen
En dejlig dag i det fri med masser af oplevelser og læring gennem alle sanser.

Lav mad med tang. Foto: Andreas B. Elkjær. INSP!

Hent undervisningsmaterialet - en turbeskrivelse til lærerne + kopiark til klassen. Print materialet ud på begge sider. Brug materialet til at forberede, indsamle data og bearbejde forløbet med klassen.

Sikkerhedsprocedure
Find Nationalparkens sikkerhedsprocedure for undervisning med waders og åben ild her.

Find sted
Du kan se, hvor I skal pleje natur, når du booker turen. Det vil ofte være et sted ude i det fri, så planlæg jeres transport i god tid. Tjek hvor bussen stopper - og hvor lang tid, I skal bruge på at gå til mødestedet.

Skoler fra Lejre kommune
Vi mødes ved det grå kajakhus på Haldrups Grund, Hornsherredvej 222, 4070 Kirke Hyllinge. Tag bus 230R til busstop ved Hornsherredvej 226. Gå ned mod fjorden ad en lille grusvej syd for busstoppestedet.

Skoler fra Frederikssund Kommune
Skoler fra Frederikssund Kommune: Vi mødes ved Marbæk Strandpark. Bus 310R, 312 og 313 går dertil. Kom i god tid.

OBS: Fjordlandskolen fra Frederikssund Kommune: Møllekrogen ved Selsø sø. Vi mødes ved P-pladsen ved den lille havn. Bus 318. Kom i god tid.