Tur 3: Fjordens liv og stenrev

Undersøg fjordens liv, fang smådyr og byg stenrev.

Bliv Skjoldunge børn undersøger Roskilde Fjord. Foto: Andreas B. Elkjær. INSP!

Fakta om forløbet

Fag og klassetrin
Klassetrin: 4. klasse efterår
Fag: Natur/teknologi og historie. Tværfag: Dansk og billedkunst.

10.00 – 12.00 ofte. Tjek selv tid ved booking.

Lejre skoler: Det gule kajakhus ved Haldrups Grund nord for Lyndby. Bus 230R.

Frederikssund skoler: Marbæk Strandpark.
Fjordlandskolen: Møllekrogen ved Selsø sø.

Transport
Skolen står for transport. Tjek selv bus og tog nedenfor.

Fjordens liv og stenrev

Forberedelse
Før turen arbejder klassen med kopiark om fjordens smådyr.

Ekspedition
Klassen undersøger fjordens liv og smådyr med rejehov. I skal ud i waders og læreren hjælper med, at det går sikkert og godt til. Eleverne undersøger deres dyr med lupper og bøger - og bliver klogere på fjordens fødekæder. Nogle når at bygge stenrev til dyrene.

Bearbejdning i klassen
Efter turen bearbejder børnene deres indsamlede noter om, hvilke dyr, de har fanget - og dyrenes tilpasning til livet i Roskilde Fjord.

Lærer og elev på Bliv Skjoldunge Tur 3: Fjordens liv og stenrev. Foto: Andreas B. Elkjær.

Find materialer, lærervejledning og booking

Forberedelse og bearbejdning
Bliv Skjoldunge-ekspeditionerne er testet med skoler fra Lejre Kommune. Det står klart, at jo bedre klassen er forberedt inden turen - og jo bedre lærer og elever bearbejder turen, desto mere får børnene ud af at tage afsted.

Find kopiark og turbeskrivelse
Hent undervisningsmaterialet - en turbeskrivelse til lærerne + kopiark til klassen. Print materialet ud på begge sider. Brug materialet til at forberede, indsamle data og bearbejde forløbet med klassen.

Lærervejledning
Hent også Lærervejledning til Bliv Skjoldunge pdf.

Booking
Du kan booke næste skoleårs Bliv Skjoldunge-ture i juni måned via Bliv Skjoldunges bookingsystem. Vælg din kommune. Vælg Bliv Skjoldunge. Vælg tur. Book tid og sted.

Sikkerhedsprocedure
Find Nationalparkens sikkerhedsprocedure for undervisning med waders og åben ild her.

Offentlig transport

Planlæg jeres transport i god tid. Tjek hvor bussen stopper - og hvor lang tid, I skal bruge på at gå til mødestedet.

Lejre: Lejres klasser tager til Det gule kajakhus på Haldrups Grund, Hornsherredvej 222, 4070 Kirke Hyllinge. Tag bus 230R til busstop ved Hornsherredvej 226. Gå ned mod fjorden ad en lille grusvej syd for busstoppestedet. Kom i god tid.

Frederikssund Fjordlandskolen: Klassen tager til Møllekrogen: Gå eller tag bus til P-plads ved Møllekrogen. Bus 230 R og 318 går dertil.

Frederikssund: Klasser fra øvrige skoler tager til Marbæk Strandpark: Der er ca. 2 km at gå fra Frederikssund Station. Nærmeste busstop er 311 og 313 ca. 900 m væk.

Varmt tøj

Bliv Skjoldunge-ekspeditionerne foregår oftest udendørs. For at få en god læringsoplevelse er det vigtigt, at I har varmt tøj, godt fodtøj og store madpakker med. Bed forældrene hjælpe. Det er svært at lære, når man fryser.