Tur 1: På sporet af Skjoldungerne

Undersøg Skjoldungernes landskab og arkæologi. Hvad er sagn og hvad er virkelighed?

Bliv Skjoldunge piger på Skibssætningen i Gl. Lejre. Foto: Malene Bendix.

Klassetrin: 3. klasse efterår
Fag: Historie og N/T. Tværfag: Dansk, matematik.

10.00 – 12.00.

Lejre og Roskilde-skoler: Lejre Museum, Orehøjvej 4, 4320 Lejre. Frederikssund skoler: Færgegården, Færgelundsvej 1, 3630 Jægerspris. Vi mødes foran museet.

På sporet af Skjoldungerne

Forberedelse
I skolen forbereder klassen sig via kopiark og film med fortællinger om Kong Skjold og Skjoldungerne.

Klasser fra Lejre og Roskilde besøger Lejre Museum. Klassen udforsker kongehaller og skibssætning, måler dem op og tegner skitser. På museet oplever vi livet i hallen og studerer områdets fund fra jernalder og vikingetid. Eleverne hører om Skjoldungerne og diskuterer sagn og virkelighed.

Klasser fra Frederikssund besøger Færgegården. Her udforsker børnene vikingetidens arkæologi i området og hører om Skjoldungerne. På museet studerer eleverne fund fra vikingetiden og diskuterer sagn og virkelighed.

Bearbejdning
Efter turen bearbejder børnene deres indsamlede skitser af fortidsminder. De arbejder med Verdensmål - og skriver en myte til fremtiden om vores tid.

Bliv Skjoldunge-pige måler en Kongehal op. Foto: Malene Bendix.

Bliv Skjoldunge-ekspeditionerne er testet med skoler fra Lejre Kommune. Det står klart, at jo bedre klassen er forberedt inden turen - og jo bedre lærere og elever bearbejder turen - desto mere får børnene ud af at tage afsted.

Materialet består af en turbeskrivelse til lærerne + kopiark til klassen. Print materialet ud på begge sider.

Brug materialet til at forberede og bearbejde forløbet med klassen.

Hent også Lærervejledning til Bliv Skjoldunge som pdf.

Film om Skjoldungerne
Find fire små film, hvor nationalparkens naturvejleder Louise Liv Holm fortæller sagn om Skjoldungerne.

Planlæg transport
Planlæg jeres transport i god tid. Tjek hvor bussen stopper - og hvor lang tid, I skal bruge på at gå til mødestedet. Kom i god tid, så I har tid til at spise en ti-mad og få regnbukser på. I møder jeres vejleder foran museet til aftalt tid.

Lejre og Roskilde skoler
Bus 207 går til Lejre Museum.

Frederikssund skoler
Bus 230R, 315, 316 og 318 stopper tæt ved Færgegården.

Husk varmt tøj

Bliv Skjoldunge-ekspeditionerne foregår tit udenfor. For at få en god læringsoplevelse, er det vigtigt, at eleverne har varmt tøj, godt fodtøj og store madpakker med. Bed forældrene hjælpe. Det er svært at lære, når man fryser.