Oplev Roskilde Fjord i en nationalpark-kano

Nu kan du igen låne en nationalpark-kano i Gershøj og i Møllekrogen til en sejltur ud på Roskilde Fjord.

Det er en fin tur at sejle i kano mellem Gershøj og Møllekrogen. Foto: Nynne Sørgaard

Solen skinner, weekenden venter lige om hjørnet og kalenderen siger nu maj. Det betyder, at det igen er tid til en tur på fjorden i en af nationalparkens låne-kanoer.

De i alt seks kanoer ligger nu klar ved Gershøj Strand og i den lille havn, Møllekrogen, klar til gode oplevelser ude på fjorden.

Et tilbud baseret på tillid

De seks nationalpark-kanoer har været et gratis tilbud siden 2020, hvor de første gang blev søsat. Siden har nationalparken spændt fulgt med i, hvordan kanoerne bliver brugt og behandlet. Det fortæller projektleder Mikkel Eeg, som til dagligt arbejder med bæredygtigt friluftsliv i nationalparkens sekretariat.

- Inspirationen til kanoerne kommer fra Norge, hvor man mange steder kan låne en båd til en lille sejltur på en sø eller fjord. Det hele er baseret på tillid til, at dem, der låner kanoerne, også passer på dem og på naturen. Med dette tilbud ville vi teste, om et lignende tilbud kunne fungere i Danmark, fortæller Mikkel Eeg.

Når kanoerne for femte år i træk kommer ud igen, vidner det om, at vi også i Danmark er gode til at passe på sådanne tilbud.

- Der har været episoder, hvor kanoer er blevet efterladt ærgerlige steder eller hvor årer og redningsveste er forsvundet, men overordnet er det gået over al forventning. Folk er simpelthen gode til at passe på udstyret og gode til at overholde de regler, der gælder ude på Roskilde Fjord, og derfor eksisterer dette tilbud stadig, fortæller Mikkel Eeg, som glæder sig over den store interesse, der er omkring kanoerne.

- Vi oplever en enorm stor opbakning og positiv stemning omkring kanoerne, siger Mikkel Eeg.

Fuglelivet er stadig sårbart

Selvom det er gået godt de foregående fire sæsoner, er der fortsat et vigtigt arbejde for nationalparken i at informere om, hvordan man bevæger sig bæredygtigt ude på fjorden.

- Vi har et sårbart fugleliv herude, som let bliver forstyrret af mennesker, der fx sejler for tæt på ynglepladserne. Her i fuglenes yngletid fra 1. april til 15. juli gælder, at alle skal holde en afstand til fjordens øer og holme på minimum 50 meter, og det er afgørende for, at fugleungerne overlever og kommer på vingerne. Derfor er det også vigtigt for os, at kanoerne ikke bliver brugt til sejlads ud til øer og holme, og heldigvis ser det indtil videre ud til, at de her regler bliver overholdt, siger Mikkel Eeg.

De fugle, der lige nu yngler ude på fjordens øer og holme, bygger deres reder på jorden. Det betyder, at de er særligt sårbare over for forstyrrelser som fx rotter, ræv og mennesker. Bliver fuglene skræmt fra reden på grund af en kano, der sejler for tæt på, så kan æg og unger hurtigt dø af kulde eller ende som måltid for krager eller sølvmåger.

Blandt fugle, der yngler på Roskilde Fjords 30 små øer og holme, er fx knopsvaner, edderfugle, viber, strandskader, klyder og hættemåger.

- En af vores ynglefugle er også fjordterner, som kommer hertil helt fra Antarktis, for at yngle på en lille ø i Roskilde Fjord. Den indsats fortjener, at vi respekterer fuglenes behov for fred til at gennemføre yngleforsøget, siger Mikkel Eeg.

Oplev nationalparken fra vandsiden

Roskilde Fjord udgør en tredjedel af Nationalpark Skjoldungernes Lands 170 kvadratkilometer. Derfor er en tur ud på fjorden en oplagt oplevelse for alle, der besøger eller bor i nationalparken. Med de seks kanoer er dette muligt for alle – også dem, der ikke selv har adgang til en båd.

De seks kanoer ligger ved Gershøj Strand og i Møllekrogen. På begge pladser er der skilte, der beskriver, hvordan du låser kanoerne op med en sms-kode og hvordan du sejler sikkert. I kasser ved kanoerne ligger også redningsveste til både store og små.

Kanoerne lånes efter først-til-mølle princippet og kan altså ikke bookes. Det kan ske, at kanoerne sejles fra fx Gershøj til Møllekrogen, og at der derfor ligger flere kanoer det ene sted og færre det andet.

Vis hensyn til vejr, natur og naboer

At sejle på Roskilde Fjord er ikke det samme som at sejle på en lille sø eller å. I blæsevejr tager vinden godt fat i kanoen og du risikerer at ende et helt andet sted end planlagt. Derfor er sejlads i kanoerne kun tilladt i vindstille vejr, ligesom at alle, der bruger kanoerne, skal tage en redningsvest på.

Sejlads sker på eget ansvar, og det er vigtigt at overholde de regler, der står beskrevet på skiltene ved kanoerne. Ud over sikkerhed handler reglerne om at vise hensyn til fjordens fugle og natur, og at lægge kanoer og udstyr pænt tilbage på plads, når turen slutter.

Tilbuddet er muligt, fordi Gershøj Kro og Selsø-Møllekrogen Bådelaug stiller areal til rådighed, hvor kanoerne kan ligge godt.