Nyt skjoldunge-shelter ved Kisserup

Nu kan du overnatte i et arkitekttegnet skjoldunge-shelter med 360-graders udsyn. Du finder shelteret ved Kisserup.

Nyt skjoldunge-shelter står klar til overnattende gæster i Kisserup. Foto: Mikkel Eeg.

Landsbyen Kisserup mellem Hvalsø og Lejre emmer af gammel landsbyidyl, bakkelandskaber og naturoplevelser – og nu også friluftsoplevelser for familier, vandrende eller cykelturister.

Et helt nyt skjoldunge-shelter ligger nu højt og flot på overgangen mellem to landskaber. Mod syd starter det bakkede dødislandskab, der rummer de store dybe skove. Mod nord ses bunden af en stor istidssø som et fladt landskab med søer, moser og enge.

Sammen med shelteret bygger den lokale forening Vores Sted Kisserup et madpakkehus med vandpost til ophold i løbet af dagen, og som samlingssted til fx markedsdage, loppeboder, byfester mv.

Det arkitekttegnede skjoldunge-shelter er tegnet af NORRØN og opført af Nationalpark Skjoldungernes Land og Vores Sted Kisserup og med støtte fra Isabellafonden.

Nyt shelter med mange muligheder

Shelteret en del mindre end de skjoldunge-sheltere, som står ved Lavringe Jord shelterpladsen i Lejre, men alligevel kan det nye shelter huse en hel familie.

Som noget nyt, kan shelterets luger åbne hele vejen rundt, og således tilpasses vindretningen, bålrøg og ønsker om stjerneblik eller privatliv.

Udover at inspirere flere til at overnatte ude med soveposer og bålmad, skal shelterets udtryk også markere nationalparkens sagnomspundne historie med vikingeskibet som inspiration. Det fortæller Mikkel Eeg, som er projektleder i Nationalpark Skjoldungernes Land.

- Alle skjoldunge-shelterne skal være markører for nationalparken og giver brugerne en bevidsthed om historierne og sagnene i nationalparken. Derudover tilbyder shelterne en mere komfortabel outdoor-oplevelse, som forhåbentlig vil gøre, at flere kommer ud i naturen, siger Mikkel Eeg.

Skjoldunge-sagn inspirerede arkitekter

Shelterets arkitektoniske udtryk er inspireret af de nordiske sagn, som fortæller om Kong Skjold og slægten af skjoldunger, der har givet navn til Nationalpark Skjoldungernes Land.

Ifølge disse sagn blev en spæd Kong Skjold sendt med et ubemandet skib til danerne af guden Odin. Kong Skjold samlede og regerede landet fra sit kongesæde i Lejre ligesom hans slægt af Skjoldunger gjorde det efter ham. På den måde blev vikingeskibet begyndelsen på hele fortællingen om Skjoldungeslægten og Danmarks begyndelse som kongerige.

Det er ikke kun sagn, der giver vikingeskibet en helt særlig betydning i nationalparken. Fund af 1.000 år gamle vikingeskibe i Roskilde Fjord er udstillet på Vikingeskibsmuseet – og det maritime bådebyggerhåndværk dyrkes stadig på museumshavnen.

Skibsstævnen er dermed både et symbol på de sagnomspundne Skjoldunger og vikingernes storhedstid, men også på, hvordan vi bærer arven videre i dag.

De nye sheltere er opført med klinkbyggede brædder, ligesom vikingerne klinkede deres skibe. ”Skibsplankerne” er olieret med lindolie for at modstå vind og vejr, mens de indvendigt har bevaret den lyse farve.

Inde i shelteret træder konstruktionerne frem, som i skroget af et træskib. For enden af hver shelter er monteret en bænk, der ligesom skibsbænkene spænder bugen ud.

Besøg de nye sheltere

I det nye shelter er der plads til hele familien. Oplevelsen inde i shelteret adskiller sig markant fra det traditionelle shelter. I alle siderne er der placeret luger i gulvhøjde. Med åbne luger er det muligt at ligge inde med udsyn direkte til nattehimlen. Lugerne indbyder til leg og sikrer samtidig, at besøgende kan skærme af fra bålrøg, regn og vind, så flere får lyst til at overnatte ude i naturen.

Alle er velkomne til at besøge shelterpladsen, hvor der udover sheltere også er bålplads og madpakkehus. Overnatning i shelteret er gratis og kan bookes på Friluftsguiden.dk

Shelterpladsens nøjagtige placering kan ses i appen Nationalpark Skjoldungelandet eller via et kort på Nationalpark Skjoldungernes Lands hjemmeside. Shelterpladsens navn er Kisserup Shelterplads.

Arealet er ejet af opholdsstedet Hjortemarksgaard, der har startet et samarbejde med Vores Sted Kisserup, og stiller pladsen gratis til rådighed og indgår i brugen af området.