Nye arkitekttegnede sheltere ved Lejre

Nu kan du overnatte i arkitekttegnede sheltere med form af en skibsstævn. Shelterne står syd for Lejre ved Lavringe Å.

Shelterne udtryk er inspireret af områdets historie. Foto: Martin Kunzendorf

I det historiske landskab ved Lejre ligger to nye sheltere på et næs omgivet af Lavringe Å. Shelterne ligner ikke almindelige sheltere – de raver op mod himlen som stævnen på et vikingeskib.

De to arkitekttegnede sheltere er tegnet af NORRØN og opført af Nationalpark Skjoldungernes Land i samarbejde med den lokale fødevareforening Lavringe Jord og Lejre Kommune og med støtte fra Nordea-fonden. Shelterne er placeret ved to ikoniske ruter – den vestsjællandske cykelrute, Istidsruten, og den 46 kilometer lange vandrerute, Skjoldungestien.

Udover at inspirere flere til at overnatte ude, skal shelternes unikke udtryk også markere nationalparkens sagnomspundne fortid med vikingeskibet som inspiration. Det fortæller Mikkel Eeg, som er projektleder i Nationalpark Skjoldungernes Land.

- Shelterne bliver et ikon for nationalparken og fortællingen om Kong Skjold. Derudover tilbyder de en mere komfortabel outdoor-oplevelse, som forhåbentlig vil gøre, at flere kommer ud i naturen, siger Mikkel Eeg.

Skjoldunge-sagn inspirerede arkitekter

De nye shelteres arkitektoniske udtryk er stærkt inspireret af områdets historie og de oldnordiske sagn, som fortæller om Kong Skjold og slægten af skjoldunger, der har givet navn til Nationalpark Skjoldungernes Land.

Ifølge disse sagn blev en spæd Kong Skjold sendt til danerne af guden Odin. Barnet kom sejlende ind i Roskilde Fjord alene på et vikingeskib og omgivet af guld og våben. Skibet sejlede for fulde sejl, men uden spor af en besætning. Spædbarnet blev modtaget som Odins søn og kronet til Danmarks konge.

Kong Skjold samlede og regerede landet fra sit kongesæde i Lejre ligesom hans slægt af Skjoldunger gjorde det efter ham. På den måde blev vikingeskibet begyndelsen på hele fortællingen om Skjoldungeslægten og Danmarks begyndelse som kongerige.

Det er ikke kun sagn, der giver vikingeskibet en helt særlig betydning i nationalparken. Fund af 1.000 år gamle vikingeskibe i Roskilde Fjord er udstillet på Vikingeskibsmuseet – og det maritime bådebyggerhåndværk dyrkes stadig på museumshavnen. Skibsstævnen er dermed både et symbol på de sagnomspundne Skjoldunger og vikingernes storhedstid, men også på, hvordan vi bærer arven videre i dag.

De nye sheltere er opført med klinkbyggede brædder, ligesom vikingerne klinkede deres skibe. ”Skibsplankerne” er olieret med lindolie for at modstå vind og vejr, mens de indvendigt har bevaret den lyse farve. Inde i shelterne træder konstruktionerne frem, som i skroget af et træskib. For enden af hver shelter er monteret en bænk, der ligesom skibsbænkene spænder bugen ud.

En del af et historisk landskab

Nationalpark Skjoldungernes Land strækker sig over et område på 170 km2 med Roskilde Fjord i nord og Lejre, Hvalsø og Skovhøjlandet i syd. Her er landskabet gennnemskåret af store smeltevandsdale fra istiden, hvor åer forbinder land med fjord, hvilket har haft stor betydning for Lejres udvikling som et magtcenter i den tidlige Danmarkshistorie. Med vandet som transportvej kunne kongerne nå hele riget og reagere hurtigt på trusler udefra, og samtidig leverede vandet kraft til områdets mange vandmøller, heriblandt Danmarks ældste udgravede vandmølle fra 900-tallet i Gl. Lejre.

Placeringen af de nye sheltere ved Lavringe Å i nationalparkens sydlige kant er nøje tænkt ind i udformningen af shelterkonstruktionen. Konceptet kan nemlig tilpasses alt efter, hvor i nationalparken shelterne er placeret.

- Nu har vi fået opført de første sheltere i det karakteristiske design. Med tiden vil vi opføre flere lignende shelterpladser langs Skjoldungestien, som går hele vejen fra Hvalsø, gennem Bidstrupskovene, Lejre og nord til Roskilde Fjord. Når flere af de nye sheltere skal opføres, tager vi hensyn til det landskab, de bliver en del af, og derfor findes shelterne i tre versioner. Den største model er tiltænkt shelterpladser i skoven blandt høje træer, mens den laveste model er tiltænkt det åbne land. Shelterne ved Lavringe Å er i mellemstørrelsen og designet til det halvåbne landskab med buske og træer, forklarer Mikkel Eeg.

Besøg de nye sheltere

I de nye sheltere er der plads til hele familien. Oplevelsen inde i shelterne adskiller sig markant fra det traditionelle shelter. Over indgangen, som er placeret i den smalle ende af stævnen, er der placeret et højt lysindtag. Inde fra shelteren kan man derved skimte trætoppene og stjernehimlen om aftenen.

I siden af stævnen er der placeret luger i gulvhøjde, som kan lukkes. Med åbne luger er det muligt at ligge inde med udsyn direkte til naturen. Lugerne indbyder til leg og sikrer samtidig, at man kan skærme af fra bålrøg, regn og vind, så flere får lyst til at overnatte ude i naturen.

De nye sheltere er også bygget, så de giver mulighed for både fællesskab og privatliv. I den smalle ende er et lille overdækket uderum og i den brede ende, som er vendt mod bålpladsen, er der monteret en skibsbænk med plads til fem siddende eller til madlavning.

Alle er velkomne til at besøge shelterpladsen, hvor der udover sheltere er bålplads og muldtoilet, samt en grejbank på vej til skoler og børnehaver. Overnatning i shelterne er gratis og fungerer lige nu efter først-til-mølle princippet. Der vil senere komme et bookingsystem, så man kan se, hvornår der er plads.

Shelterpladsens nøjagtige placering kan ses i appen Nationalpark Skjoldungelandet eller via dette kort på nationalparkens hjemmeside. Shelterpladsens navn er Lavringe Jord-Shelterplads – opkaldt efter foreningen Lavringe Jord, som vedligeholder og udvikler shelterpladsen. Allerede søndag den 17. oktober er der arbejdsdag, hvor der blandt andet skal etableres bålplads og studses lidt tjørnehæk. Arealet er ejet af Lejre Kommune.

shelter set indefra med tydelige konstruktioner