Kunstner vil skabe selv­lysende mark i national­parken

I en ny podcast fortæller kunstner Marie Markman om kunstværket ’A Seed Is A Star’, som er en mark med selvlysende planter langs Holbækmotorvejen i Nationalpark Skjoldungernes Land. Bioetiker Mickey Gjerris begejstres af projektet og forventer, at værket vil rejse en shitstorm.

Foto: Marie Markman

- Med landskabsværket ’A Seed Is A Star’ har jeg ønsket at tilføje laget af magi, og også at rejse spørgsmål om fremtidens landskaber på en måde, hvor det åbner verden, og hvor det pirrer vores nysgerrighed og sanser.

Stemmen er rolig, syngende og nærmest meditativ. Den tilhører kunstner Marie Markman, som nænsomt fører lytteren med bag om sit kunstværk, sine drømme og ind i en verden, hvor alting er muligt, og hvor fremtiden byder på landskaber, der rummer både skønhed og gru.

Værket, som Marie Markman fortæller om, er en lysende mark. Planterne på marken er gjort selvlysende enten via fosforessens eller GMO. Det er i hvert fald de metoder, kunstneren undersøger, og som hun fortæller om i et interview, hun har lavet med sig selv, og som nu er udgivet i podcasten ”Drømmen om en selvlysende mark”.

Fortællingen suppleres af nationalparkchef, Anders Bülow, og bioetiker, Mickey Gjerris, som begge bidrager med deres syn på kunstværkets idé, og hvordan værket rejser spørgsmål om forholdet mellem menneske og natur. Et forhold, som – hvis vi ser efter - er alt andet end meditativt.

Lyt til podcasten i naturen

Marie Markmans kunstværk, A Seed Is A Star, er en del af et større kunstprogram i Nationalpark Skjoldungernes Land. Og hvorfor en nationalpark arbejder med kunst – og endda et værk, som måske består af en selvlysende og sandsynligvis genmodificeret mark – det er et af de spørgsmål, som podcasten kommer omkring.

Det er Nationalpark Skjoldungernes Land, som udgiver podcasten, der nu kan lyttes gratis på de fleste podcast-tjenester. Og med podcasten håber nationalparkchef Anders Bülow, at flere vil begynde at tænke over, hvordan vi som mennesker påvirker naturen – og hvordan vi ønsker, at forholdet mellem menneske og natur skal være i fremtiden.

- Jeg håber og vil opfordre alle til at lytte med. Tag podcasten i ørene og gå en tur ud i naturen. Aller helst i nationalparken, men det kan være alle vegne. Kig dig omkring og læg mærke til, hvad landskabet rummer, og hvordan vi som mennesker er med til at forme det. Hvordan ønsker vi, at naturen og landskabet skal udvikle sig i fremtiden? Spørger Anders Bülow.

Bioetiker håber på debat

Podcastens rolige format klarer sig ikke igennem alle 30 minutter. Med et par velplacerede verbale lussinger sørger bioetiker Mickey Gjerris for, at lytteren vågner brat fra drømmen om lysende blomster og igen befinder sig lige midt i de kriser, som Verden står i.

Mickey Gjerris er lektor på Københavns Universitet, og har i 25 år forsket i de filosofisk-etiske spørgsmål omkring menneskets forhold til naturen. Han forventer, at en realiseringen af kunstværket ’A Seed Is A Star’ samt især brugen af genteknologi vil medføre en ’shitstorm’.

- Og så håber jeg virkelig, at der bagefter vil komme nogle rigtig spændende diskussioner om, hvad vores forhold er til naturen. Jeg synes, at det her projekt er fantastisk interessant, og jeg tror virkelig, at det, som kunst kan, vil kunne få vores øjne op for nogle vigtige diskussioner, som vi tit ikke tager. (…) Vi står med en biodiversitetskrise, klimakrise, mikroplastforurening, osv. osv., som alt sammen er symptomer på en grundlæggende krise mellem os og naturen, siger Mickey Gjerris i podcasten.

Kunstner interviewer sig selv

I et laboratorium under Institut for Molekylærbiologi og Genetik på Aarhus Universitet arbejder Marie Markman på at realisere sit kunstværk. Et værk, som lever både i kunstnerens drømme og som små spirer i laboratoriets petriskåle - dog stadig langt væk fra Holbækmotorvejen.

Kontrasten mellem laboratoriets kunstige lys og aflåste skabe er stor i sammenligning med det åbne land, marker og motorveje. Men selvom projektet lige nu gror langt væk fra offentligheden og stadig er langt fra en realisering, så ønsker Marie Markman at formidle sit værks idéer og tanker. Det har hun blandt andet gjort gennem interviews med sig selv.

- Første gang jeg offentliggjorde et interview med mig selv, oplevede jeg, at det først skabte en vis akavethed hos modtagerne, men dernæst forløsning. Som om pineligheden i, at jeg muligvis måtte interviewe mig selv, fordi ingen andre gad at høre om mit arbejde, pludselig transcenderede og åbnede op for samtale, fortæller Marie Markman.

Med podcasten håber Marie Markman det samme, som hun håber med værket: At kunne pirre folks nysgerrighed, åbne vores verden og få vores øjne til at se de gnidninger, der findes i det, som kunstneren kalder en brydningstid, hvad end vi taler om byudvikling, biodiversitet, bæredygtighed eller landskaber og planternes rolle i dette.

- Jeg tror, at en af de vigtigste egenskaber ved kunst er, at den kan åbne vores forestillingsevne og skabe samtaler mellem os, slutter hun.

Lyt til podcasten ”Drømmen om en selvlysende mark”

Du kan lytte til podcasten ”Drømmen om en selvlysende mark” der, hvor du plejer at lytte til podcasts, fx på Apple Podcast eller Spotify,

Hvis du lytter et andet sted, så søg blot efter ”Nationalpark Skjoldungernes Land” eller titlen ”Drømmen om en selvlysende mark”.

Podcasten er produceret og udgivet af Nationalpark Skjoldungernes Land og med lyd af Marco Diallo. Kunstværket A Seed Is A Star er støttet af 15. Juni Fonden, Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond, Aarhus Universitet og Augustinus Fonden.

Læs mere om nationalparkens kunstprogram, værket og andre værker lige her på vores hjemmeside.