Tur 12: Forårsblomster

Undersøg forårets urter, lær dem at kende - og lav blomstertryk.

Blå anemoner. Foto: Ole Malling.

Klassetrin: Specialklasser fra 3. - 7. klasse
Fag: Natur/teknologi, historie, billedkunst.

10.00 – 12.00.

Klasser fra Frederikssund Kommune mødes ved Det gamle billethus foran Selsø Slot. Stop på P-plads ved til Selsø Kirke og gå ad stien gennem parken til billethuset. Selsø Kirke ligger på Selsøvej 28, 4050 Skibby.

Klasser fra Lejre Kommune mødes ved Tadre Mølle, Tadre Møllevej 23, 4330 Hvalsø.

Forårsblomster

Forberedelse
Brug kopiark, som er sendt ud på forhånd, som det passer med eleverne - og forbered eleverne på turen.

På turen finder vi forårsblomster og urter. Vi undersøger blomsterne med lupper og taler sammen om, hvordan en plante er bygget op - og hvordan bestøvning foregår.

Vi spiller også huskespil med planter - og tegner måske også udvalgte planter.

Til sidst laver vi plantetryk med en blomst hver på stof.

Bearbejdning
Læs mere om blomster og bestøvning i materialet. Gå måske ud i lokalområdet - og se, hvilke planter, der vokser hos jer. Sæt jeres plantetryk flot op.

Der er et helt alfabet af vitaminer i brændenælder.

Materialet er at finde her på Skoven i Skolens hjemmeside. Det består af læseark om blomster og bestøvning. Print materialet ud på begge sider. Brug materialet til at forberede, indsamle data og bearbejde forløbet med klassen.

Planlæg transport
Turen foregår ude i nationalparken. I kan se hvor i jeres booking.

Hvis I ikke har en bus selv, så planlæg turen i god tid. Tjek hvor I skal mødes med naturvejlederen - og hvor lang tid, I skal bruge på at gå til mødestedet.