Nationalparkens undervisningsforløb og aktivitetstilbud

Det er vigtigt, at børn kommer på tur i nationalparken og får leget, oplevet og udforsket naturen og kulturhistorien. Nationalparkens naturvejledere har faste bookbare forløb til skoler, og aktivitetshæfter til dagtilbud.

Undervisningsforløb med naturvejleder

Nationalparken tilbyder både faste og skræddersyede undervisningsforløb med naturvejleder, hvor I kan blive klogere på natur og kulturhistorie i området.

Læs om hvert forløb og book ved at tage kontakt til den pågældende naturvejleder og aftale tid og sted - eller se nærmere på www.undervisning.nationalparkbooking.dk

Aktivitetshæfter

Nationalparken arbejder sammen med andre aktører om at udvikle stedsspecifikke akvitietshæfter til dagtilbud rettet mod pædagoger og børnehaveklasseledere. I hæftet er både inspiration til arbejdet med temaet natur, udeliv og science fra Den Styrkede Pædagogiske Læreplan og arbejdet med kompetenceområder fra Fælles Mål for børnehaveklassen.

 

Undervisningsforløb med naturvejleder

Leg og Lær i Skjoldungernes Land - Aktivitetshæfter

Leg og lær - Roskilde Domkirke

Hæftet ”Leg og lær i Skjoldungernes Land- Roskilde Domkirke” er udviklet til børnehaver og 0. klasser. Det indeholder en lang række aktiviteter og opgaver, der skal styrke børnenes matematiske opmærksomhed via opgaver inde i og ude omkring Roskilde Domkirke.

Find inspiration til arbejdet med temaet natur, udeliv og science i Den styrkede pædagogiske læreplan og kompetenceområdet matematisk opmærksomhed i Fælles Mål for børnehaveklassen. Alle aktiviteter har grundig vejledning og kopiark til at understøtte dem, så man som voksen bliver klædt på til selv at lave aktiviteterne uden guide.

Samarbejde og formål

Hæftet er udviklet af Boserupgård Naturcenter og Nationalpark Skjoldungernesland med ROMU og Roskilde Domkirke som samarbejdspartnere.

Formålet er at få børn får leget, oplevet og udforsket naturen og kulturhistorien i nationalparken. Et barn, der har brugt kroppen og leget, fundet mønstre på muren og talt skridt ved en gravsten, ved godt noget om Roskilde Domkirke. Sanselige og kropslige erfaringer danner knager i erindringen og er med til at præge fremtidige oplevelser og interesser. Vi ønsker at børnene tager ejerskab af nationalparken og er stolte af at være en del af den.