Tur 5: I vikingernes kølvand

Tag enten på sejltur med et vikingeskib - eller lær at slå reb eller hugge med økse.

Ud at sejle i vikingeskib. Foto: Werner Karrasch.

Klassetrin: 5. klasse efterår
Fag: Natur/teknologi og historie. Tværfag: Dansk, H/D og idræt.

10.00 – 11.45 ofte.

Vikingeskibsmuseet, Vindeboder 12, 4000 Roskilde.

I vikingernes kølvand

Klassen besøger et helt centralt sted i Nationalpark Skjoldungernes Land: Vikingeskibsmuseet i Roskilde. I kan komme på to typer af ture:

a) Sejlads i nordiske både
Klassen deles i 2 eller 3 grupper, som sejler ud på fjorden i små, klinkbyggede træbåde med råsejl. En skipper og en gast står for undervisningen i sejlads og vikingetid. Undervejs får alle mulighed for at ro, sætte sejl - og nogle får mulighed for at styre skibet.

b) Historisk håndværk og design
Foregår på museets værftsområde. Klassen bliver delt i to grupper. Den ene gruppe arbejder med vikingernes tovværk - og at slå tov af lindebast. Den anden gruppe arbejder med, hvordan vikingetidens dygtige bådebyggere kunne bruge en økse på mange forskellige måder, når de byggede deres skibe.

Pige måler op til en snelle, hun hugger med økse i håndværksforløbet. Foto: Malene Bendix.

Hent undervisningsmaterialet - en turbeskrivelse til lærerne + kopiark til klassen. Print materialet ud på begge sider. Brug materialet til at forberede, indsamle data og bearbejde forløbet med klassen.

I skal ud at sejle i Vikingeskib. Foto: Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

Planlæg jeres transport i god tid. Tjek hvor bussen stopper - og hvor lang tid, I skal bruge på at gå til mødestedet.

Bus nummer 203 går fra stationen til Vikingeskibsmuseet. I møder jeres formidler ved billetindgangen til Museumsøen.