Unikt turisme-koncept i nationalparken
Publiceret 12-04-2019POP UP BEDS skal give unikke oplevelser
Mange overnatningsmuligheder skal i spil i det nye projekt. Foto: Ryegaard
Et nyt oplevelsesdesign kaldet POP UP BEDS skal skabe unikke og bæredygtige oplevelser i Nationalpark Skjoldungernes Land, blandt andet ved at tilbyde gæster at overnatte steder, som ellers ikke er tilgængelige.
Nationalparken mangler overnatningsmuligheder
Nationalpark Skjoldungernes Land er en attraktiv destination med stort potentiale. Dels fordi området rummer en stor variation indenfor natur- og kulturoplevelser, og dels fordi afstanden til København er så lille.
Allerede nu er det en udfordring, at området rummer relativt få overnatningsmuligheder, og erfaringer fra de andre danske nationalparker viser, at efterspørgslen på overnatning vil stige. Derfor er et nyt oplevelsesdesign med titlen POP UP BEDS ved at blive udviklet. Det sker i et aktivt partnerskab mellem Nationalpark Skjoldungernes Land, den private turismeaktør Living Concepts og lokale overnatnings- og oplevelsesaktører.
Med POP UP BEDS søger nationalparken at finde en bæredygtig og unik løsning på udfordringen, der samtidig tilgodeser lokalsamfundet. Konceptet tager udgangspunkt i eksisterende faciliteter, som i et antal uger om året ikke udnyttes eller har haft en anden sekundær funktion, fx kursusejendomme, efterskoler, lejrskoler, spejderhytter og private ejendomme.
”Tanken om anvendelse af ’tomme skaller’ til at øge overnatningskapaciteten periodevis i et lokalområde er i sig selv ikke set andre steder i Danmark,” siger nationalparkchef Anders Bülow.
Stay-cation i nationalparken
Det har fra starten været vigtigt for nationalparkens bestyrelse, at projektet udspringer af og tager hensyn til lokalsamfundet. Derfor er lokale aktører også inddraget fra start, og oplevelsesdesignet har nu fået undertitlen: Fra turist til gæst – i gode hænder. De besøgende er dermed ikke blot turister, men gæster i nationalparken.
Projektet udspringer samtidig fra de udtalte kerneværdier i lokalsamfundene: Nærvær, fællesskab og grøn profil – og tager hensyn til dem. Gæsterne skal føle sig velkomne og komme helt tæt på områdets unikke natur, kultur og lokalbefolkning.
POP UP BEDS er et tilbud til alle besøgende i nationalparken. Det er dog forventeligt, at konceptet vil passe til især én ny turist-trend.
”Vi håber, at POP UP BEDS vil tiltrække den stadig voksende målgruppe, som ønsker en ”stay-cation”(red. ferie i Danmark) og som prioriterer lokale, bæredygtige løsninger,” udtaler Dorte Kiilerich fra Living Concepts, som er partner i projektet.
Lokale oplevelsespakker
Oplevelseskonceptet POP UP BEDS skal skabe en mobilisering, organisering og booking af overnatningsstederne og samle dem under ét fælles nationalparkbrand. Det sker ved at oprette værtsskabsklynger af lokale aktører, som tilbyder forskellige ydelser, fx overnatning, oplevelser og måltider.
Ved at samle turismeaktører under det fælles nationalparkbrand vil større mulighed for nye og bæredygtige tilbud til gæster i hele lokalområdet blive skabt – i form af pakkeløsninger, krydssalg og henvisninger til andre aktører.
I hver værtsskabsklynge vil der være ét samlingspunkt, hvor gæsten bliver mødt af lokale. Her kan de fx få mere information om nationalparken, ideer til oplevelser, få udleveret nøgler, spise og købe lokale varer. I den første værtskabsklynge, som etableres i 2019, vil det være Herslev Bryghus, som er samlingspunkt for en klynge omkring Gevningehalvøen. På sigt kan der dannes ni af sådanne klynger i nationalparken.
Alt bookes ét sted
Alle gæster skal nemt kunne finde lokal indlogering og oplevelser, der bringer dem helt tæt på nationalparkens unikke natur, kultur og værtsskab.
Derfor er POP UP BEDS også samlet på én bookingplatform kaldet GoTour, som præsenterer hele oplevelsesuniverset. Det giver gæsten mulighed for nemt at booke og betale både overnatning og oplevelser.
Vil du være med?
Har du et muligt Pop Up Bed overnatningssted eller er du formidler af unikke oplevelser, så byd endelig ind.
Du er velkommen.